De 85-jarige Bert* woont nog zelfstandig en krijgt tijdelijk een zorgverlener over de vloer die hem helpt bij het aantrekken van zijn steunkousen. Voor deze zorg betaalt hij een eigen bijdrage aan het CAK. Vanaf februari komt de zorgverlener niet meer. Toch blijft Bert tot en met juli rekeningen van het CAK ontvangen. Hij snapt er helemaal niks van. Dochter Ilona* probeert te achterhalen wat hier mis is gegaan.
Zij belt verschillende keren met het CAK om duidelijk te maken dat Bert niet in juli maar in februari voor het laatst zorg heeft ontvangen. Na een controle door het CAK blijkt dat dit niet juist in het systeem is verwerkt. Ilona krijgt een mail van het CAK met de mededeling dat haar vader daarom rekeningen bleef ontvangen. Haar vader hoeft deze rekeningen volgens het CAK niet te betalen. Bert en Ilona ontvangen excuses van het CAK en zijn gerust gesteld. Dat duurt helaas niet lang.
Na een paar maanden valt er plotseling toch weer een aanmaning op de mat bij Bert. Hij moet alsnog een maand eigen bijdrage betalen. De arme man begrijpt er nu echt niets meer van. Na alle telefoontjes en mailtjes naar het CAK heeft dochter Ilona er genoeg van. Ze dient een klacht in. Het CAK laat in een reactie weten dat Bert toch echt nog een maand eigen bijdrage moet betalen, ook al stond in de mail dat Bert geen rekeningen meer hoefde te betalen. Het lukt Ilona maar niet om een duidelijk overzicht van de rekeningen met een uitleg te krijgen van het CAK. Ze is het er niet mee eens en dient via de website van de Nationale ombudsman een klacht in.
Medewerker Jacco leest de klacht van Ilona en gaat ermee aan de slag. Zelfs tijdens ons onderzoek krijgt Bert weer een onbegrijpelijke rekening van het CAK. De Nationale ombudsman oordeelt uiteindelijk dat het CAK meerdere kansen heeft gehad om de rekeningen voor Bert en Ilona uit te leggen en een einde te maken aan de verwarring hierover. Het CAK zelf erkent ook wel dat zij Bert en Ilona niet netjes hebben geïnformeerd en bieden weer hun excuses aan. Ook zullen zij het laatste nog openstaande bedrag van 10 euro kwijtschelden. Deze oplossing hadden zij volgens ons eerder kunnen bieden. Mensen met een kwetsbare gezondheid en hun mantelzorgers zitten nou niet bepaald te wachten op onnodige en verwarrende administratieve rompslomp.
*gefingeerde namen
Deze column is eerder geplaatst in de Telegraaf van zaterdag 2 december jl.